Poppedeintje kinderopvang

goed voor de ontwikkeling van uw kind

Poppedeintje kinderopvang

goed voor de ontwikkeling van uw kind

Knutselen

Waarom we knutselen

Bij Poppedeintje hechten we veel waarde aan het plezier dat kinderen beleven aan het werken met natuurlijke materialen. Kinderen zijn dol op het ontdekken van nieuwe materialen door te voelen, luisteren, kijken en soms zelfs proeven. Door actief bezig te zijn met materialen, leren kinderen nadenken over hoe dingen in elkaar zitten en wat ze ermee kunnen doen. Knutselen stimuleert de creativiteit van kinderen, waardoor ze nieuwe mogelijkheden kunnen bedenken, problemen kunnen oplossen en hun fantasie kunnen gebruiken. Ze absorberen nieuwe informatie uit hun omgeving, zodat ze de verworven vaardigheden en kennis later kunnen gebruiken en toepassen. Volgens Gardner, een kinderpsycholoog, ontwikkelen kinderen een sterker zelfbeeld en zelfvertrouwen door het vergaren van inzichten en metaforen. Knutselen bevordert zowel de cognitieve als persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Het vergroot hun begrip van de wereld om hen heen en hun eigen identiteit.

Knutselen in verschillende leeftijden

In de eerste twee jaar zijn kinderen vooral bezig met het verkennen van de visuele wereld. Ze leren verschillende vormen te herkennen, zoals mensen, dieren en stoelen. Ook ontwikkelen ze hun eigen voorkeuren.

Bij baby’s en dreumesen staat het bewegen van hun spieren centraal en zijn ze nog niet bewust bezig met het creëren van iets concreets, zoals knutselwerkjes. Ze ervaren en oefenen door kleine voorwerpen zoals propjes papier en takjes vast te pakken met een pincetgreep. Ze ontdekken de structuren van verschillende materialen (hard, zacht, ruw, glad, enzovoort) en experimenteren met licht (helderder, zachter, het effect van zonlicht door het raam, schaduwpatronen). Aan het einde van het eerste jaar beginnen baby’s al iets te creëren, bijvoorbeeld door met hun handen op papier te verven.

Peuters onderzoeken de mogelijkheden van verschillende materialen. Ze ontdekken dat scheuren in papier een heel ander effect heeft dan knippen. Ze leren over de mogelijkheden van papier, potloden, krijt, inkt, textiel, hout, steen en ook over kleur, vorm en textuur (ruw, hard, zacht, glad, enzovoort).

Peuters hebben vaak al hele verhalen bij wat ze maken. Door vragen te stellen aan de peuters, dagen we ze uit om samen te praten over kleuren en vormen. In deze beginjaren leggen we de basis voor creativiteit en beeldende vorming.

Praktijkvoorbeelden

Bij Poppedeintje gaan we met de kinderen naar buiten om materialen te verzamelen die we kunnen gebruiken om mee te knutselen. Kinderen hebben van nature de neiging om dingen te verzamelen, zoals takken, bladeren, steentjes, veren en schelpjes. Onze pedagogisch medewerkers praten met de kinderen over de materialen en sorteren ze samen op basis van grootte, hardheid, zachtheid, enzovoort. In verschillende seizoenen zijn er steeds andere materialen te vinden waarmee we kunnen knutselen.

Op de groep maken de kinderen knutselwerkjes met de verzamelde materialen. Ze knippen, plakken, schilderen, tekenen en boetseren. Onze kinderen leren ook omgaan met verschillende gereedschappen, zoals een schaar, prikpen, lijm, potloden, kwasten en sponsjes. Ze oefenen hun fijne motoriek door bijvoorbeeld een kwastje of potlood vast te houden (de pengreep) of door met hun vingers te verven.

Kinderen leren ook om de materialen netjes op te ruimen, zodat ze later opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarnaast leren ze kleuren herkennen door de kwast terug te zetten in dezelfde kleur verfpot en leren ze sorteren door bijvoorbeeld gevonden materialen, zoals takjes, op volgorde van groot naar klein te leggen.

Ze hebben plezier in het creëren van iets en zijn trots op het resultaat. De knutselwerkjes die de kinderen maken, krijgen een mooie plek op de kunstwand. Hiermee krijgen ze waardering voor hun werk van anderen, en op deze manier worden ze gestimuleerd om steeds iets nieuws te maken.

Geleerde en geoefende vaardigheden tijdens het knutselen zijn:

1. Sociaal-emotionele vaardigheden:
Kinderen leren samenwerken, communiceren, vragen stellen en hun gevoelens uiten tijdens het knutselen.

2. Rekenvaardigheden:
Kinderen leren over vormen, maten, sorteren en patronen door middel van materialen en knutselactiviteiten.

3. Taalvaardigheden:

Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheid door te praten over kleuren, vormen, texturen en het vertellen van verhalen over hun creaties.

4. Motorische en zintuiglijke vaardigheden:
Kinderen oefenen hun fijne motoriek door het vasthouden van gereedschappen en materialen, en ze gebruiken hun zintuigen om verschillende texturen en eigenschappen van materialen te verkennen.

5. Executieve vaardigheden:
Kinderen leren tijdens het knutselen executieve vaardigheden zoals zelfregulatie, aandacht, planning, flexibiliteit, werkgeheugen en probleemoplossing.

Bij Poppedeintje moedigen we de natuurlijke aanleg en creativiteit van kinderen aan, waardoor ze kunnen groeien en bloeien in hun ontwikkeling. Knutselen is een geweldige manier om hun verbeeldingskracht te stimuleren en hen te helpen de schoonheid van de natuur en hun eigen creatieve vermogens te ontdekken.